حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین به رژیم صهیونیستی مهلت ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی تمدید شد+جزئیات میرباقری: تلاش می‌کنیم «سلمان فارسی» را در ۱۴۰۵ به پخش برسانیم آغاز بهره‌برداری از ۲۹۵۰ طرح جهاد سازندگی در خراسان رضوی آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه جهادی در خراسان رضوی | دستگاه‌های اجرایی با گروه‌های جهادی متصل می‌شوند ۳۴ هزار شهید و تخریب ۹۵ درصد تأسیسات در دویست‌ونهمین روز جنگ غزه دعوت استاندار خراسان رضوی از گروه‌های جهادی برای مشارکت بیشتر در طرح تحول روستایی جزئیاتی از توافق پیشنهادی آتش‌بس میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی درخواست روسیه برای تحقیق درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه غرب به اوکراین برای حمله به روسیه چراغ سبز نشان داد ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم ​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است هاآرتص: جوانان اسرائیلی در حال ترک اسرائیل هستند ترور یک فرمانده مقاومت به دست تشکیلات خودگردان + عکس حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات در فلسطین اشغالی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رصد تحرکات نظامیان صهیونیست در مرز لبنان توسط حزب الله + فیلم ۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین زلنسکی یکی از مقام‌های سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کرد
سرخط خبرها

نباید معیشت مردم را به مذاکرات گره بزنیم

  • کد خبر: ۱۰۰۲۰۸
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
نباید معیشت مردم را به مذاکرات گره بزنیم
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: ما باید مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور را با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی رفع کرده و نباید اقتصاد کشور را منوط به نتیجه مذاکرات کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مذاکرات وین این روز‌ها در حالی به مراحل نهایی نزدیک می‌شود که شکست یا موفقیت آن در ابهام قرار دارد؛ دستیابی به توافق، تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، ابتکار و انعطاف طرف غربی می‌تواند مذاکرات را در کمتر از چند ساعت یا چند روز به سرانجام برساند.

حسین امیر عبداللهیان در گفت وگویی اختصاصی با «یورونیوز» گفت: در دولت آقای رئیسی، ما از ابتدا رویکردمان به گفتگو‌های وین برای لغو تحریم‌ها این گونه هدف گذاری شد که یا وارد مذاکره نخواهیم شد یا اگر وارد مذاکره می‌شویم، باید نسبتی بین مذاکرات ما در وین با رفتار عملگرایانه دولت آقای دکتر رئیسی وجود داشته باشد و باور دارم که هیچ زمان تا این حد به توافق نزدیک نشده ایم. اما به این نزدیک شدن احتمالی به توافق در روز‌های اخیر، دلار چندهزار تومانی پایین آمد، اما تأثیرش بر قیمت کالا‌ها به هیچ وجه احساس نشد. حالا در این شرایط یک پرسش مهم به وجود می‌آید، اینکه در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات چقدر می‌توان انتظار داشت که اثر این اتفاق بر اقتصاد داخلی به سرعت دیده شود و آیا اصولا معیشت مردم را باید به مذاکرات وین گره بزنیم؟ در ادامه دیدگاه کارشناسان سیاسی در این باره را مرور می‌کنیم.

نباید معیشت مردم را به مذاکرات گره بزنیم

مشکلات را با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی رفع کنیم

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به «فارس» گفت: ما باید مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور را با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی رفع کرده و نباید اقتصاد کشور را منوط به نتیجه مذاکرات کنیم.

جبار کوچکی نژاد افزود: تجربه مذاکرات در سال‌های قبل با اروپا و آمریکا و به طور کل تجربه سال‌ها و دهه‌های قبل به ما نشان داده است که غربی‌ها و به ویژه آمریکا قابل اعتماد نیستند.

ما با توجه به این تجربه نباید حل مشکلات معیشتی و مسائل اقتصادی کشور را به مذاکره با این کشور‌ها منوط کنیم، آن هم در شرایطی که می‌دانیم اگر توافقی هم باشد آمریکایی‌ها عهدشکن هستند.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما باید با تکیه بر توان داخلی و ایجاد ثبات و رشد اقتصادی در کشور از این طریق در مسیر خنثی سازی تحریم‌ها گام برداریم و با قوی شدن خودمان، زمینه را برای بی اثر کردن تحریم‌ها فراهم کنیم.

کوچکی نژاد افزود: رفع تحریم‌ها برای ما می‌تواند گشایش ایجاد کند، اما رفع تحریم‌ها در اختیار ما نیست، بلکه در اختیار دشمن ماست و طبیعتا ما نباید ادامه مسیر رشد و پیشرفت کشورمان را منوط به رفع تحریم‌ها کنیم.

وی افزود: باید بدانیم که آمریکا به عنوان یک دشمن همواره در صدد ضربه زدن به کشور، نظام و ملت ماست و طبیعتا هدفش، آزادسازی تحریم‌ها و ایجاد گشایش اقتصادی در کشور ما نخواهد بود.

کاهش قیمت‌ها لزوما به نرخ ارز مرتبط نیست

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره این موضوع به «فردانیوز» گفت: اگر مذاکرات به نتیجه برسد، حتما اثرات مثبتی بر اقتصاد داخلی پدیدار می‌شود. البته اکنون و در شرایطی هم که هنوز مذاکرات به نتیجه نرسیده، درآمد نفتی ایران افزایش یافته است؛ زیرا نفت اکنون هم به فروش می‌رسد و وقتی ارز وارد کشور شود، نرخش کاهش می‌یابد، اما اینکه اگر مذاکرات به نتیجه برسد در کوتاه مدت چه قدر نرخ ارز پایین می‌آید، قابل پیش بینی نیست.

او ادامه داد: یکی از نگرانی‌های من این است که نرخ ارز پایین بیاید، اما بر کاهش قیمت‌ها اثر نگذارد؛ زیرا کاهش قیمت‌ها سازوکار خودش را دارد و می‌تواند لزوما به نرخ ارز مرتبط نباشد. در اقتصاد می‌گوییم که قیمت‌ها چسبندگی دارند؛ یعنی وقتی افزایش می‌یابند، دیگر به راحتی کاهش نمی‌یابند، اما اگر نرخ ارز پایین آید، حتما با ثبات قیمت‌ها مواجه می‌شویم.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره اصل نظارت بر قیمت‌ها بیان کرد: قیمت‌ها همیشه در محدوده‌ای نوسان دارند. به عبارت دیگر یک کالا با کیفیتی واحد در پایین شهر و بالای شهر قیمت‌هایی متفاوت دارد یا قیمت میوه در میدان و مغازه فرق دارد؛ گاهی این تفاوت قیمت‌ها خیلی زیاد می‌شود و دولت حتما باید بر قیمت‌ها نظارت ویژه داشته باشد؛ به خصوص کالا‌هایی که مشمول یارانه دولتی می‌شوند. باید جلو این نوسانات قیمت گرفته و این کار از سوی ناظران وزارت صمت و نهاد زیرمجموعه وزارت دادگستری به نام سازمان تعزیرات کنترل شود.

سفره مردم نباید به برجام وابسته باشد

یک استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه نیز به «خبرآنلاین» گفت: مردم علی رغم اینکه دولت سعی در مدیریت انتظارات عمومی دارد و چندان بر طبل برجام در ظاهر نمی‌زند، به طور جدی فرایند مذاکرات را دنبال می‌کنند.

اما در مقایسه با شرایط قبل از امضای برجام، شرایط به لحاظ انتظارات عمومی، مناسب‌تر است؛ «مناسبت تر» به لحاظ نبود هیجان هم در ساختار سیاسی و هم در حوزه عمومی؛ لذا می‌توان اثر مثبت رسیدن به توافق را در ایجاد آرامش نسبی در فضای اقتصادی به لحاظ مهار انتظارات تورمی و کاذب، کاهش موقت قیمت ارز با آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده ایران در برخی کشور‌ها و فراهم شدن زمینه صادرات نفت و رسیدن به سطح ۲.۵ میلیون بشکه مشاهده کرد.

علیرضا سلطانی ادامه داد: دولت نباید خود را به برجام محدود کند، اما باید این واقعیت را پذیرفت که اقتصاد ایران و سفره مردم ایران نباید تا ابد به برجام و برجام‌ها وابسته باشد، بلکه باید هرچه سریع‌تر با عادی شدن مناسبات ایران با جهان، برجام و برجام‌ها را از پای ایران باز کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->